Gud, med andra ord.

Kärt barn har många namn, sägs det. Så har även gudomligheten. Grejen är helt enkelt bara att det finns många, många namn på Gud, den enda och sanna. Vilken av dem som är den enda och sanna, har jag ingen aning om. Jag har heller aldrig lovat någon gud att icke hava andra gudar jämte denne. Så jag kan (kanske?) publicera dessa namn och smeknamn/omskrivningar utan att förvänta mig repressalier från något håll:
Jahve (JHVH)
Elohim
Allah
Adonaj
Sebaot
Vill ni veta mer om ordens egentliga betydelse, korrekt översatt, föreslår jag att ni slår upp dessa.
Timmen är sen (03.26), studenten studerar. Ursäkta den tveksamma relevansen i inlägget. Det fanns en intressant baktanke, men den kan ha somnat i skrivande stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0