Litterär eller illitterat?

Vi slänger in ett till "dagens ord", mest för att jag själv satt och funderade på vad det kallas när en människa inte har något skriftspråk. Analfabet? Vad heter det när en människa inte har något verbalt eller skriftligt (i bemärkelse med erkända bokstäver) språk alls? Jag minns inte!

Men så snubblade jag i mitt letande över det högst angenäma ordet illitterat. Ni som läst tidigare inlägg kanske har anat att jag har en förkärlek till skällsord, och illitterat fungerar för min del utmärkt som ett kultiverat sätt att förklara någon vara okultiverad.

NE skriver:
illittera´t adj., neutr. ~
ORDLED: il-litter-at
• som helt saknar boklig bildning
BET.NYANS: ibl. utvidgat som saknar förståelse för kultur: ~a kommunalpolitiker skär ner biblioteksanslagen
HIST.: sedan ca 1660; av lat. illitteratus med samma bet.; till in- 'o-' och

Din illitterata svinkoppa, kan man säga exempelvis.
Njut och använd det!

Kommentarer
Postat av: Myaraq

Åh det där är ett av mina favoritskällsord.



Det och "nötter"



Men du, det där om stenen är tyvärr HELT fel. Den där stenen bor någonstans i Bohuslän. Men Slottis är bra på det där med stenar annars. Det har du rätt i.

2010-10-02 @ 13:27:37
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Grundaren

Tack My!



"Nötter" är också ett bra skällsord!



Dessvärre är jag inte säker på att jag förstår vad du menar med stenen? Kopplar inte!



Ha en fantastisk dag!

/grundaren

2010-10-20 @ 18:55:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0