intellektuell vs. intelligent

Dagens inlägg är mer av en frågeställning än ett konstaterande. Fastnade i en intressant diskussion om vad intellekt och intelligens egentligen innebär. Vi kom fram till att vi inte riktigt håller med NE's definitioner.

NE's förklaring av intellekt:
tankeförmåga, förnuft, förstånd

NE's förklaring av intelligens:
förstånd, begåvning, tankeförmåga, skarpsinne;förmåga till tänkande och analys

MIN definition av intelligens är att vara smart, hur fort man inhämtar och förstår teoretisk kunskap. Det går att öva upp men alla har olika grundförutsättningar. Logiskt förnuft.
Intellekt däremot handlar för mig mer om att vara beläst, och förmågan att koppla ihop kunskap från flera håll, att ha någon form av högre förståelse för sambanden. Mer kulturellt och socialt förnuft.

Men det kanske bara är jag. Hur ser Du på saken? Kommentera!


Kommentarer
Postat av: fariahn

Men det finns ju så många olika typer av intelligenser! All intelligens är ju inte rent teoretisk - det finns praktiskt intelligenta människor.. Åh! Det här är så kul att diskutera! Du borde lära lite om Howard Gardners teorier om du inte gjort det redan :D Superintressant!

Han menar på att det finns 7-9 olika typer av intelligenser - somliga förstår teori bättre, andra praktik.. Gah! Skulle kunna hålla på o babbla om det här i evigheter :D

2010-11-02 @ 21:11:08
URL: http://fariahn.wordpress.com
Postat av: Grundaren

fariahn:

Haha visst har jag gjort det. Tror tillochmed vi hade affischer som illustrerade de olika intelligenstyperna på min högstadieskola en gång i tiden! Och visst kan man diskutera och omdefiniera och analysera och vända upp och ned på allt i timtal, om man har tid. Det är skräpintressant, och jag tror inte att man kan komma fram till så mycket mer än att allt... är så mycket mer. Men det är kul! :P



Kanske farligt att generalisera så som jag gjorde i inlägget ovan, men någon form av avgränsning får jag allt lov att dra till med. Nästa inlägg kanske får beröra kreativ och praktisk intelligens, istället ^^

2010-11-03 @ 16:56:47
URL: http://reclaimthewords.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0