"Det var icke-jag, det var Anatman!"

Nördar som vanligt in i tentamenspluggandet, denna gång om religioner i Asien, tillsammans med min studiegrupp. Många och långa dagar av detta slag resulterar inte sällan i en gravt störd internhumor. Idag varvas buddhistiska och zoroastristiska begrepp med retsamma facebookstatusuppdateringar på den profil vars ägare tillfälligt lämnat sin dator utan uppsikt. När detta avslöjas förnekar alla all inblandning. Dagens mest uttjadade fras är alltså:
"Det var inte jag, det var anatman".

Dagens ord är därför två:
atman och anatman

Inom hinduismen anses allting vara under kontant förändring, förutom själen/jaget (atman) som är oföränderlig. Inom buddhismen anses männinskans själ vara en icke-själ, ett icke-jag (anatman).

När någon undrar vem som hackat ens facebookprofil är svaret alltså:
"Det var anatman!"
"Det var icke-jag!"

Internhumor är sällan rolig när man förklarar den utanför sin kontext. Men ett inlägg är ett inlägg, och ett ord är ett ord. Var glad!


Kommentarer
Postat av: Linn

Jag tror att jag älskar dig!



Eller ja... jag är också språknörd, och din blogg var det underbaraste jag hittat på länge. Den är kul i allmänhet, och just nu i synnerhet! Jag sitter med en hemtenta förstår du. det handlar om textanalys, vilket är intressant, men självklart har jag skjutit upp allt till sista minuten :) Jag önskar Anatman kunde skriva klart det här så att jag fick sova i stället.



P.S Ja, er humor är underbar!!

2010-12-03 @ 04:47:36
Postat av: Grundaren

Hej Linn!

Tusen tack för dina ord, de värmer verkligen i vinterkylan.



Åh, textanalyser har jag också suttit med många och långa timmar. Intressant förvisso, men också mycket tidskrävande. Hoppas att det gick bra, och jag ska sannerligen bli bättre på att uppdatera bloggen!



Lev väl!

/Grundaren

2010-12-22 @ 11:44:29
URL: http://reclaimthewords.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0