Perception i kvadrat?

Dagens ord från SAOB är "apperception". Det är så krångligt att jag nästan har svårt att stava till det själv.
Den bästa beskrivningen är kanske helt enkelt den från 1899:
"Leibnitz .. skiljde mellan perceptionen d. v. s. det omedelbara föreställandet af de yttre tingen, och apperceptionen, d. v. s. föreställandet af sjelfva detta föreställande. Därs. 244. LARSSON Poes. log. 66 (1899)."

Alltså, om perception är föreställnandet av yttre ting, är apperception föreställandet av föreställandet i sig.
Det finns säkert mängder av människor som läst filosofi och som gärna skulle utveckla förklaringen ytterligare. Sådana människor är välkomna att skicka en kommentar med lämplig förklaring, så publicerar jag den.

SAOB säger iallafall följande om ordet:

APPERCEPTION
ap¹ärsäpʃω⁴n l. -er- l. -ær-, l. apær¹- l. apär¹-, l. -sep-, r. (f. G. DALIN (1871)); best, -en; pl. -er.
[jfr t. o. eng. apperception, fr. aperception, af nylat. apperceptio, af lat. ad, till, o. perceptio, insamlande, inhämtande, begripande, vbalsbst. till percipere af per, genom, o. capere, taga (jfr KAPABEL); ss. term först användt af LEIBNIZ (†)
1716)]
[APPERCEPTION 0]
filos. om medvetandets riktande på en i detsamma upptagen föreställning: medveten uppfattning; jfr PERCEPTION HÖIJER S. skr. 2: 52 (1799). PFEIFFER (1837). Med det i den moderna psykologin ofta, men i mycket skiftande betydelser, använda uttrycket "apperception" förstå vi i allmänhet: att en föreställning, från att hafva varit dunkelt medveten (blott "perciperad"), inträder i medvetandets blickpunkt, samt genom de relationer, hvari den härvid träder till andra föreställningar, undergår en förändring. REIN Psyk. II. 1: 455 (1891). Leibnitz .. skiljde mellan perceptionen d. v. s. det omedelbara föreställandet af de yttre tingen, och apperceptionen, d. v. s. föreställandet af sjelfva detta föreställande. Därs. 244. LARSSON Poes. log. 66 (1899).


Lev väl och må gott!

Kommentarer
Postat av: Jim

Intressant. Aldrig hört detta uttryck förut, även om apperception faktiskt är någonting som ockuperar ens tankar väldigt ofta: Varför uppfattar man vissa detaljer, och varför läser man dem på ett visst sätt? Reflekterandet kring de spontana stimuli man får av sin omgivning kan rationaliseras kring om man gör sig själv medveten om att anledningen till varför man uppfattar något på ett visst sätt (utöver genetiska betinganden) beror på erfarenheter i ens förflutna. Detta kan kan uppenbarligen leda till både framgångsrika och misslyckade reaktioner på sagda stimulin. Eller som det formuleras på Answers.com:



The perception of a situation in terms of past experience, rather than in terms of the stimuli, which are immediately present. In sport, apperceiving may result, for example, in a team player misreading a situation and making inappropriate anticipatory movements.



Det var hur som helst mina tankar :) Intressant läsning!

2010-07-09 @ 17:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0