Dagens ord från SAOB...

... är pjollrig, (adj.) om person, exempelvis om någon som är "barnsligt, pladdrigt, känslosamt eller ovederhäftigt pladdrig". Har använts skriftligt i varianter mellan åtminstone 1805 och 1927. Men ordet lever, och har säkert använts i perioder även efter detta. Eller vad tror ni?

Pjollrig är dock ett ord jag personligen sällan eller aldrig använt, då det för mig känns allt för talspråkigt. Men pladdrande personer lär det finnas gott om i världen och nu när SAOB har legetimerat begreppet även i skriftspråk skulle det kanske vara på tiden att börja använda det trots allt!

Vad kan man annars kalla en pladdrig person? Tja, vad sägs om:
*pladdermaja
*pratkvarn
*ordbajsare
*pratsjuk
*snacksalig
*bubblig
*lösmynt
*svamlig
*och så min favorit: onödigt ordrik

Det är vad jag gillar bäst med morgontimmarna, ingen omkring mig har vaknat tillräckligt för att bli onödigt ordrik. Stillheten är underbar.

Vad kallar ni era pjollriga kamrater? Och vad kallar ni era pjollriga ovänner? Vilka värderingar lägger ni i synonymerna ovan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0