wtf? n00b!

Har insett hur förkortningsspråket som används på internet har utvecklats avsevärt sedan den dagen då min far kom hem med familjens första persondator.

De förkortningar jag lärde mig under åren hemma, och till viss del fortfarande använder är:

lol - laughin out loud (använde INTE längre)
asap - as soon as posible
brb - be right back
btw - by the way
lr. - eller
wtf - what the fuck
ffs - for fuck sake
n00b! - newbie / nybörjare (aldrig använt själv, men ofta blivit kallad)

Ja, det var väl ungefär alla. Idag finns flera hundra och jag finner mig själv akut språkligt förståndshandikappad. Många förkortningar kan man naturligtvis gissa sig till relativt enkelt, medan andra är mer svårtolkade. Vet du exempelvis vad CUL8R? Jo: See You Later. B4N? - Bye for now!. YMBK - you must be kidding. WYSIWYG=What you see is what you get!

Ja, kombinationerna är oändligt många, och egentligen hör de knappast till den här bloggen heller, eftersom de allra flesta som används är engelskspråkiga. Har du kanske fler svenska slangförkortningar att dela med dig av? Skriv dem isf. i kommentarsfältet!

PEM/UMT! (please enlighten me/upplys mig tack!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0