Startkabel? Nej, scartkabel!

Sitter och ser på hur händiga mannen kopplar in och om alla tv-spel efter omständigt byte av tv-möbelsystem. Plötsligt, mitt i allt sladdkrångel och kabeltrassel slås jag av tanken:

"Varför i hela friden heter det SCART-kabel? Det är ett begrepp jag lärde mig som femåring och använt regelbundet sedan dess, men varför heter det just så? Finns det inget svenskare ord? Var kommer scart-ordet ifrån från första början?"

Och så var jag naturligtvis tvungen att ta reda på det. Varsågoda, ni som aldrig tidigare undrat, men nu plötsligt grips av ett enormt kunskapsbegär. Så här säger wikipedia:

"Scart eller ursprungligen SCART är en standard för sammankoppling av elektronisk utrustning för ljud- och bildsignaler. Förkortningen SCART kommer ursprungligen från den franska organisationen för radio- och TV-tillverkare Syndicat des Constructeurs d'Appareils Radiorécepteurs et Téléviseurs. Scart benämns även som péritel, euroconnector eller Europakontakt och används i mycket liten utsträckning utanför Europa." (http://sv.wikipedia.org/wiki/Scart)

Tacka mig senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0