När blir flicka kvinna? Och var kommer tjej in i bilden?

Om man ska vara språkligt korrekt är en flicka just flicka fram till den dagen då hon blir myndig. Från och med artonårsdagen är hon alltså en kvinna. Det syns ofta tydligt i tryckt nyhetsmedia. Har du tänkt på det någon gång? Att en gärningsman eller ett offer av det kvinnliga könet beskrivs som exempelvis 17årig flicka respektive 18årig kvinna. Det samma gäller naturligtvis pojkar och män.

Men så har vi ju dessa andra, nya begrepp: tjej och kille, brud och grabb. Relativt ålderslösa benämningar. När börjar respektive slutar man vara tjej eller kille? Antagligen blir man väl det från födseln. Men när är man för vuxen för att vara tjej/kille? Min gräns går nog, när jag tänker efter, vid 49. Vid 50 års ålder låter det mest lustigt att benämna sig själv eller personer i den åldern som tjej/kille. Då är man banne mig kvinna och man, eller tant och gubbe för den delen. Är man av finare börd kanske dam och herre också kan gå an, vad vet jag?

Brud och grabb känns för mig bundna till tonåren, möjligen lite efterpubertalt om kvinnor mellan 20 och 30. Jag skriver "om kvinnor" för att jag har fruktansvärt svårt att se framför mig hur tjejer i den åldern skulle kalla killar i samma ålder för grabbar, nämligen. Men det är nog bara jag...

Hur ser du på det här med könsbundna benämningar? Vilka värderingar lägger du i orden?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0