freudianskt

Idag är det söndag, och jag hade verkligen tänkt skriva något om freudianska felsägningar. En freudiansk felsägning går ut på  "att en person avser att säga en sak, men av misstag säger något annat. Det av misstag sagda är då det som personen faktiskt menar, på ett semi-omedvetet plan." - Helt och fullt tillförlitliga Wikipedia.

Iallafall, det där händer ju ibland. Jag kör exemplet från wiki också:
  • "- Ska vi spela vårt favoritspel?
  • - Nej. Jag menar jo, det är jättekul.

"Nej" är i ex. ovan den freudianska felsägningen och representerar personens egentliga åsikt som filtrerat genom överjaget får en innebörd anpassad till den sociala situationen. En freudiansk felsägning är alltså när överjaget inte "hinner med" att censurera våra tankar."


 

Jag har så ofattbart dålig fantasi idag, att ni får nöja er med ovanstående. Har ni förresten, den senaste tiden, råkat ut för freudianska felsägningar? Kanske har du sagt fel själv? Eller har någon annan gjort  det MOT dig? Sug på den en stund, kommentera sedan...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0