En helt annan middag, aka. "nu är det nog dags för lite eftermiddag"

Ibland har man fruktansvärt mycket att göra. Som nu. Vissa människor har förvisso alltid fruktansvärt mycket att göra. Som jag. Just nu kommer inte orden till mig riktigt. Jag får kämpa för varje formulering - fantasin är tillfälligt död. Tills dess att vi kan koppla bort respiratorn från den får Du alltså stå ut med halvbra/halvdåliga inlägg.

Ett roligt uttryck jag stötte på i helgen, då jag besökte min syster och hennes familj, gav en helt ny innebörd åt ett gammalt begrepp. Sonen i familjen benämner nämligen fenomenet efterrätt (dessert) med uttrycket eftermiddag. Det kan låta såhär: "Pappa, pappa! Blir det någon eftermiddag idag?" Egentligen är det ju alldeles genialiskt, bortsett från att begreppet redan har en helt annan betydelse hos de allra flesta. Men det är ju precis som han säger, något man äter efter middagen.

Undrar hur många ord som fått en ny betydelse genom åren (läs århundraden)? Och hur många ord det finns vars betydelse skiftar geografiskt. Har talat med en vän om det här fenomenet:

Min vän kommer från Blekinge. På något vis kom vi att diskutera just betydelseskillnader i ord och hon nämnde ordet artig. Jag förstod inte alls vad hon menade till en början. Någon som är artig är trevlig, vänlig, väluppfostrad, för sig väl etc. Men nej, det visade sig att en person som är artig likväl kan vara dryg och katig - visade det sig. Jag har gjort lite efterforskningar och helt ovetenskapligt kommit fram till att det nog är så att min vän och personerna där hon är uppväxt helt enkelt förvanskat ordet Kartig, med samma betydelse. Precis som bland annat smålänningar förvanskat det samma och säger katig, alltså utan r.

Så kan det vara med dialekter och ord!

Gå förresten in på saob.se, klicka på länken "sök i SAOB" och sök på ordet resenär.Där är det fruktansvärt tydligt vilka språkliga förändringar vi genomgått!

Väl bekomme

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0