Dagens ord från SAOB...

... var alldeles för komplicerat att beskriva så jag har beslutat mig för att skriva om dialekter istället. Webbsidan folkmun.se är ett fantastiskt lexikon med sökfunktion som tar upp olika ords betydelse beroende på var i landet ordet yttras. Länken till sidan fick jag från början av en vän som har sina rötter i Blekinge*. Samma vän använder exempelvis uttrycket hia dig.

Folkmun säger såhär:

hia - lugna ned dig
hialös - makalös eller nervöst bråttom

andra roliga dialektala ord:

pula med - pyssla med
lase - trasa (ex. disklase eller "ash, di hä gamle lasena")
däka - flicka
grebba - flicka
hea - pojke
hotta - kasta
dän - bort (ex. "ta dän den där")
klena, v. - kleta av/smörja in

Ja, visst är det väl så att man lär sig något nytt varje dag, bara man har ögon och öron öppna!


*(Tack, Emma, som har hjälpt mig att plocka fram dessa otroliga dialektala ord!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0